
Сложно е реденето на служебен кабинет в момента, защото това са хора, които ги вкарваш де факто в една война. Едва ли много от експертите специалисти, които държат на името си, ще се съгласят на това.
Ще се завърти ли поредица непрекъснати предсрочни избори у нас или на 11 юли има шанс да се случи стабилно управление на страната?
Политологът и директор на Институт „Рего“ Калоян Методиев е събеседник на Антония Попова, БНР – Пловдив събеседник по темата.
– Г-н Методиев според Вас какво ще се промени след 11-ти юли, тоест, след предсрочните парламентарни избори?
– Едно нещо ще се промени – това е желанието на избирателите – на мнозинството избиратели, тъй като има една група, която иска винаги хаос и нестабилност – за някаква форма на стабилност. Защото това е целта на едно управление, на политиката – да решава проблеми, да създава някаква среда на сигурност и на развитие. А сме свидетели на точно обратното в момента – процес на разместване на пластовете. И ако трябва да се върна към това, което казват вашите слушатели – че поне е било динамично, интересно това Народно събрание, има една китайска прокоба: “Пожелавам ти да живееш в интересни времена“. Ако трябва да я тълкуваме и да я приложим към днешната българска ситуация – да, интересна е, но въпросът е дали е полезна и как помага за развитието на страната и за решаване на конкретните проблеми по сектори. Тоест, трябва да минем от интересните времена към полезните времена, ако трябва да го формулирам накратко.
– Мислите ли че партиите на протеста ще успеят да увеличат своя дял и съответно да съумеят да направят коалиционно правителство? Изобщо, това ли е формулата на управление оттук-нататък?
– Силно съм скептичен към формулировката „партии на протеста“. Защото някои от тях си лепнаха етикета „партия на протеста“, пък нито са участвали в протестите, нито имаха отношение към тях в класическия смисъл на думата. Освен това, какво значи протести, при положение, че не доведоха до нищо като цел, която си бяха поставили? Визирам свалянето на Борисов. В крайна сметка можем да говорим за някакво управление на принципна основа, което да успее да стабилизира икономиката – най-важно, и здравната система. Защото това са двата основни проблема в момента в държавата. Икономиката идва след едно тежко управление, след една тежка ковид-криза, която буквално може да помете дребен, среден бизнес. Туризмът е в незавидно състояние и очевидно там ще се върви към влошаване на показателите, освен ако не се подобри геополитическата среда. В този смисъл ще се търси по-скоро управление, което да е прагматично, да решава проблемите. А за три от така наречените нови партии едва ли ще има същото място. Предполагам, че някои от тях ще паднат, други може да качат, но при всички случаи ще има разместване.
– А разместване за първото място очаквате ли да има? Тоест, „Има такъв народ“ може ли да измести ГЕРБ според Вас?
– От българския избирател всичко може да се очаква. Това е изводът, който можем да направим след 30 години. Действа емоционално, непредвидимо. В определени моменти мълчи, мълчи, мълчи, когато трябва да говори, а в един момент, когато трябва да взима решение, го прави в емоционално състояние в една или друга посока. Това е доказано в България и това е част от този 30-годишен проблем на „последното място“. Хайде, по едно време бяхме предпоследни, никога не сме били както в момента толкова назад, след една Румъния, но в момента бетонираното ни последно място в Европейския съюз по всички показатели се дължи и на тази прекалена емоционалност на избирателите и на търсенето на чудеса в политиката. Е, няма такива.
– Слави Трифонов в интервю пред БНР не даде категоричен отговор дали ще стане министър-председател, ако „Има такъв народ“ да спечели парламентарните избор. Защо, според Вас?
– Защото той прекрасно знае, че няма капацитет за министър-председател. Като управленски качества, като възможности не е за него тази работа. В този смисъл, ако каже, че няма да става министър-председател, той де факто обрича проекта си на дистанционно управление, което го прави несигурен. Ако каже, че става за министър-председател, трябва мислещата част от избирателите да си го представи в тази роля – на Европейски съвет, на решаване на проблеми по регионите, на търсене на алтернативи, на управление на пари, на управление на цели системи, на тежки реформи. Трябва да се взимат много тежки решения оттук насетне по отношение на държавата. Представяйки си го в тази роля, ще видят, че не пасва. Защото той е брилянтен шоумен, но за политик се изискват други качества.
– Предстои да разберем и състава на служебния кабинет, който ще бъде сформиран от президента Румен Радев. Очаквате ли някакви изненади от гледна точка на партийни участия в този кабинет?
– Сложно е реденето на служебен кабинет в момента, защото това са хора, които ги вкарваш де факто в една война. Едва ли много от експертите специалисти, които държат на името си, ще се съгласят за два-два и половина месеца да влязат в една такава война от гледна точка на личностно развитие и кариера. От друга страна това, което се тиражира в медиите (а и той самият го каза, всъщност) – че президентът се опитва да прави правителство с някакъв оттенък на баланс означава, че ще търси хора от целия политически спектър. Проблемът с партийните назначения в случая или с хората, обвързани с партиите, е че те предизвикват една или друга реакция от страна на собствените си партии и от другите, които виждат в тях конкуренция. Така че това трябва да се прави като баланс. Но трябва да се прави от човек, който го прави не в състояние на война – това, с което започнах, а в състояние на спокойствие, в което това служебно правителство да преведе държавата през най-важната си задача – изборите.
В този смисъл, ако се прави служебно правителство с вътрешната опозиция на БСП – визирам информациите, които излизат по медиите, това ще е огромна грешка и ще коства много на Радев. И най-малкият намек, че прави подобно нещо, за да дестабилизира някоя от партиите, ще му изиграе много лоша шега. Защото той така или иначе вече няма толеранс по отношение на служебните правителства след предишното си служебно правителство, което направи основно с кадри на НДСВ и ГЕРБ. Така че ситуацията му не е завидна, а очакванията към това служебно правителство – нещо да се случи за тези два месеца – са огромни. Ролята, задачата, така, както е определена за едно служебно, транзитно правителство, е да организира избори, които също се очертават като изключително проблемни.
– Проблемни от каква гледна точка?
– Проблемни от гледна точка на начина, по който беше приет Изборния кодекс – абсолютно урбулешката, абсолютно некомпетентно в състояние на хаос от Народно събрание. По нощите, когато бяха приемани неясно какви алинеи. Отвори се кутията на Пандора и това, че в чужбина ще могат да се отварят n на брой секции вече гарантира хаос в системата, защото българската държава няма капацитет да контролира процеса в една Австралия, например, или в САЩ, или в Турция, където има огромни територии. Няма как да знаем къде е направена избирателна секция, кой контролира тая секция, кой пуска бюлетините, каква комисия се събира… Всичко ще бъде в сферата на мъглявините по отношение на българската държава и на капацитета й да контролира. А и самите комисии не могат да бъдат направени балансирано от всички политически сили, защото няма как да имат свои представители и застъпници на такива територии и в такъв обем. Така че това е едно нещо, което ще бъде огромен проблем на предстоящите избори и е потенциална опасност за измами.
АУДИО ФАЙЛ МОЖЕ ДА ЧУЕТЕ